Friday, March 26, 2010

Barcelona - przygotowanie sie do Swiatowego Dnia Mlodziezy w Madrycie 2011





Po Rzymie przylecielismy na 2 dni do Barcelony, aby odwiedziec ks.Andrzeja Glanca (Chrystusowca) i wesprzec wspolnote oazowa. Dwa wieczory w Kaplicy Matki Boskiej Czestochowskiej przy Kosciele sw. Feliksa Afrykanskiego mielismy spotkanie z Polakami, ktorzy pracuja w Barcelonie, mimo to, ze spotkanie bylo wsrod tygodnia i mimo odleglosci (2 osoby mieszkaja 40 km poza Barcelona) kilka osob docieralo do nas codziennie. Myslimy juz o Swiatowym Dnie Mlodziezy w Madrycie 2011, aby znalezc miejsce na Oaze przed tym Dniem.

W Barcelonie tylko 3 procenta chodzi do Kosciola, naprwade atmosfera przygniatajaca, ludzie sa zajeci wszystkim oprocz Boga i Kosciola. Ale ciekawa sytuacja mnie spotkala, siedzialam przy zamknietym kosciele i modlilam sie Brewiarzem. Podchodza dwa chlopcy lat 14-stu z Anketa (pewnie jakies zadanie ze szkoly) i zadaja mnie pytania, wlasnie: Czy jest potrzebny Kosciol? Czy wystarczy tylko Mszy sw.? Czy wiara jest potrzebna w zyciu? :-) Bardzo sie ucieszylam i z radoscia odpowiadalam na te pytania, przy okazji powiedzialam, ze Bog ich kocha. Wiadac bylo zadowolony usmiech na twarzy!

W kosciele sw. Jakuba, gdzie odbywaja sie Eucharystii w jezyku Polskim od kilku lat jest Wspolnota Malych Siostr i Braci Baranka. Bylo bardzo mile spotkanie z siostrami i bracmi. Znamy rodzine Brata Jose-Marie, ktora mieszka we Francii, kilka kilometrow od granicy niemieckiej. Milo bylo porazmawiac w jezyku Polskim z Francuzami i nauczyc ich kilka slow po-Bialorusku...:-). Francja jak i Hiszpania, szczegolnie Katalonia potzrebuja naszej goracej modlitwy o nawrocenie ludzi, o powrot do korzeni chrzescjanskich, o powrot do Chrystusa, Ktory jest Swiatlem i Zyciem.

Wielkopostne Rekolekcje Ewangelizacyjne w Rzymie 2010!








Chwala Panu za piekny czas Rekolekcji Oazowych w Rzymie w dniach 17-22.03.2010. Juz od dawna marzylismy, aby w Rzymie powstala wspolnota oazowa. Chociaz od 1994 roku przyjezdzamy regularnie na Oaze letnia III stopnia, jednak nie bylo na miejscu Oazy. Bog pozwolil, aby przez abp Szczepana Wesolego i ks. Rektora Pawla Ptasznika zaprosili ks.Ireneusza i wspolnote do prowadzenia Wielkopostnych Rekolekcji Ewangelizacyjnych w Polskim Kosciole na via Botteghe Oscure z celem zalozenia tam Oazy. Kosciol jest w Centrum miasta, jednak dojazd szczegolnie w niedziele nie jest latwy, bo nie ma za duzo miejsc do parkowania. W czwartek nie spodzewali za duzo wiernych, ale przybylo ok.30 osob. W piatek prowadzilismy Droge Krzyzowa, w ktorej uczestniczylo ok.50 osob. W niedziele bylo 6 Eucharystij, na ktorych gralam i mowilam swiadectwo, a ks.Ireneusz 6 razy wyglosil Homilie :-). Wspomagali nas caly czas Michal i Bartek, jak rowniez Bozena i Wiesiek, ktorzy specjalnie dolecieli z Polski na te rekolekcje. Michal uczestniczyl z nami w Oazie III st.w Rzymie w roku 2009, zamierza jeszcze raz przyleciec na Oaze w roku 2010. Bozena i Wiesiek z Rudy Slaskiej, wspaniale malzenstwo, ktore widzi swoja posluge szczegolnie za granicami Polski i zamierza przybyc do nas na Oaze w Sinilo na Bialorusi. Mieszkalismy w 4 gwiazdkowym hotelu przy Polskim Kosciele :-), co bylo tez ciekawym doswiadczeniem...Bardzo pomagali nam Gosia i Wojtek Sadowscy, ktorzy opiekowali sie nami, abysmy nie umarli z glodu :-). W poniedzialek 22.03.10 odbylo sie Pierwsze Spotkanie Oazowe z ks.Marcinem (Chrystusowcem), opiekunem wspolnoty, ks.Darkiem (Wspolbratem ks.Marcina) i ks. Pawlem Ptasznikiem, bylo nas ok.25 osob. Mamy zamiar jak najczesciej przyjezdzac do Wiecznego Miasta Rzym, aby wspierac nasza Supolke!

EOM "Liturgia" w Sinilo pod Minskiem


12–14 сакавіка 2010 г. адбылася чарговая сустрэча супольнасці «Каштоўная пярліна» руху «Святло-Жыццё». Сустрэча праходзіла ў в. Сініло (Мінска-Магілёўская архідыяцэзія, Серабранкаўскі дэканат), дзе ўжо амаль 16 год штомесяц адбываюцца крокі малітвы, а ўлетку — 15-дзённыя рэкалекцыі.

Сустрэча стала 7-м крокам духоўнага ўзрастання ўдзельнікаў супольнасці і прысвячалася тэме літургіі. Прысутныя разважалі аб важнасці годнага ўдзелу кожнага хрысціяніна ў літургіі, аб значэнні літургіі ў сям’і і Касцёле, аб зменах, якія зведала літургія пасля Другога Ватыканскага Сабору. Таксама ўдзельнікі сустрэчы на практыцы вучыліся ўпрыгожваць літургію добрым чытаннем Божага слова, працэсіяй з дарамі, спевамі, каментарамі і стваралі самастойна малітвы.


Сустрэчу праводзіў кс. Ірэнэуш Копач, які ўжо 18 год з’яўляецца мадэратарам супольнасці «Каштоўная пярліна» ў Беларусі, і с. Юлія, якая на працягу 8 год служыць у супольнасці. Дзякуючы іх катэхезам, сведчанням і ўласнаму прыкладу кожны меў магчымасць наблізіцца да Хрыста і паглыбіць свае веды аб Эўхарыстыі. Усе ўдзельнікі сустрэчы выказваюць шчырую падзяку кс. Ірэнэушу і с. Юліі.

У суботу 13 сакавіка да ўдзельнікаў сустрэчы завіталі госці. Адбылася ўрачыстая святая Імша, якую канцэлебравалі чатыры святары. Падчас літургіі вернікі дзякавалі Богу за дар святарства, маліліся ў інтэнцыі святароў і аб новых пакліканнях.

Вялікую ролю на працягу сустрэчы адыгрывала малітва. Дзень распачынаўся з асабістай сустрэчы з Хрыстом праз Божае слова, прысутнічала малітва да Духа Святога, малітва падзякі і праслаўлення, «малітоўны шацёр» —
супольная малітва ў інтэнцыях кожнага з прысутных, а таксама за ўвесь Касцёл і адраджэнне нашай радзімы.

Усе жадаючыя таксама запрашаюцца ўзрастаць духоўна і вучыцца новаму жыццю на евангелізацыйных сустрэчах, якія адбываюцца кожны панядзелак у касцёле святых Сымона і Алены пасля святой Імшы а 19-й гадзіне ў дольным касцёле, кожны аўторак пасля святой Імшы а 19-й гадзіне ў касцёле Узвышэння Святога Крыжа на Кальварыі і кожную сераду пасля святой Імшы а 17-й гадзіне у касцёле святых Сымона і Алены ў дольным касцёле.

Стэфанiя Манько

Zaprashajem na Evangelizacyjnyja Sustreczy u Miensku!

Kozhny paniadzielak u Chyrvonym Kasciole pasla Sv. Imshy u 19.00 adbyvajecca evangelizacyjnaja sustrecha Supolnasci u Dolnym Kasciole,
a na Kalvaryi - kozhny autorak :-)!
Shchyra zaprashajem usich zhadajuchych!

II Kongregacja Ruchau i Supolnasciej u Minsku na Belarusi






З 5 па 7 сакавіка 2010 г. у касцёле св. Сымона і св. Алены ў Мінску ўжо ў другі раз адбылася канферэнцыя каталіцкіх рухаў і супольнасцяў. У мерапрыемстве прынялі ўдзел каля 30 чалавек з розных рухаў Каталіцкага Касцёла: Легіёна Марыі, «Via Dolorosa», «Маці ў малітве», Таварыства добрай смерці, Св. Мікалая (Грэка-каталіцкая Царква), Жывога Ружанца, «Святло-Жыццё» (Хатні Касцёл і «Каштоўная Пярліна») з розных гарадоў Беларусі і замежжа.

На мерапрыемстве прысутнічаў дапаможны біскуп Мінска-Магілёўскай архідыяцэзіі Антоні Дзям’янка, які быў ініцыятарам правядзення канферэнцыі. Духоўным апекуном удзельнікаў сустрэчы быў а. Ірэнэуш Копач. Удзельнікі мелі магчымасць яшчэ раз адкрыць для сябе важнасць актыўнай хрысціянскай пазіцыі ў сённяшнім свеце, якая можа праяўляцца праз удзел у каталіцкіх рухах і супольнасцях.

Наступная сустрэча ўдзельнікаў каталіцкіх рухаў і супольнасцяў адбудзецца ў сакавіку 2011 г.

Parresia i Kongregacja w Czestochowie


Juz po raz 16-sty odbylo sie Miedzynarodowe Spotkanie Ruchu Swiatlo-Zycie Parresia w Czestochowie w Sanktuarium sw. Jozefa w dniach 25-26.02.2010. W szczycie bylo nas ok.35 osob z Polski, Niemiec, Ukrainy, Czech, Slowacji, Bialorusi. Prawie caly czas byl z nami Moderator generalny Ruchu ks.Adam Wodarczyk, ktory zamierza przyjechac do nas na Bialorus we wrzesniu 2010, kiedy wspolnota bedzie swietowala swoja 18-ke!
W nastepnych dniach uczestniczylismy w Kongregacji odpowiedzialnych za Ruch Switalo-Zycie, zgromadzenie liczylo ok 1300 osob. Gosciem spotkania i glownym mowca byl Josh McDowell. Ciekawe tematy, dotyczace relacji miedzy ludzmi, mysle dali nam wszystkim natchnienie i pomysly do polepszenia naszych roznych relacji.